OMBAK MEMUJUK PANTAI MENANGIS II

Berlumba-lumba ia datang
Cantik memukau mata yang memandang
Terpaku menikmati keindahan yang terhias
Rentak yang amat menghairahkan
Perasaan yang sepi menjadi riang

Dari jauh ia datang
Angkara angin buat durjana
namun....
Ia tetap setia melawan

Aneh seketika perasaanku
melihat ia membesar
melambung ke udara tinggi
ajaibnya, mengapa ia boleh jadi begitu

tiba-tiba...
ada debaran ketakutan
menguasai ruang pemikiran
andainya ia datang menghempas
ibarat badai tanpa haluan
mampukah aku lari jauh darinya?
rupanya ia hanya datang
memujuk pantai yang sedang menangis

kini...
aku tidak lagi keseorangan pagi ini
aku sedang ditemani
dari kejauhan susunan bangku
seorang pengawal anjung dan seorang pakcik
sedang rancak berbual
selang semeja dari tempatku duduk
tempat seawal pagi ini yang tidak berganjak
seorang pemuda sepi sedang merenung ombak
mencari kedamaian merdeka mungkin?
pada laut yang luas bersama tangisan pantai
seirama dengan perasaannya
renungan pemuda sepi itu yang memberitahuku

kemudian ....
dua orang remaja datang menghampiri pantai
bersama sebungkus plastik minuman di tangan
yang pastinya akan menjadi 'Khazanah' pantai seketika nanti

mereka duduk di depan pemuda sepi itu
selang tiga meja dari tempatku
mereka duduk melihat gelora laut pagi ini
namun aku pasti....
mereka datang hanya untuk duduk santai
berbual tanpa peduli keadaan yang sedang lara di sini
seketika aku mendongak semula
merenung sikap remaja zaman kini

lantas aku teringat sesuatu
pemuda sepi itu telah menghilang
aku pantas berpaling berniat mencarinya
nun jauh di jalan batu bata
dia telah berlalu
mungkinkah hatinya telah terhibur
atau masih lagi belum bebas
dari kemerdekaan dalam jiwanya

Dari jauh kelihatan
kapal-kapal di tengah lautan sedang belayar
pelabuhan utama bandaraya
bangunan-bangunan tinggi
Yayasan, Medical Center, Masjid dan
kehijauan yang masih terasa nikmatnya pagi ini
bayu berpuput lembut yang masih sama
pulau-pulau yang tetap ada
di sekelilingku bersama-sama
menyaksikan pagi ini

'ah, terpercik air laut'
aku terkejut dengan kedatangan ombak
tempias hempasannya pada pantai kali ini
menyimbah tempatku duduk
lantas aku terlupa apa yang sedang
berlegar di mindaku

ada bunyi aneh di tengah laut, mataku meliar
mencari bunyi mengiramakan lautan terbiar
melihatkan sebuah bot laju air berpusar
dari dari sebuah pulau terasa getar
air lautan
lantas pandanganku tersasar
nun jauh di sana rumah-rumah setinggan
dan, di sebelah arah kiriku
jalanraya bandar merdeka

tiap masa kenderaan lalu lalang
tidak berhenti tidak mengerti
kegersangan pagi ini
sedang...
ombak memujuk, pantai menangis.