Ombak Memujuk Pantai Menangis I

Deburan ombak menghempas pantai
Tidak pernah berhenti, tidak mengenal penat
Buih-buih putih tetap setia berkocak
Pada batu sekeras waja

Aku sendirian menyaksikannya
Sambil merenung fitrah alam yang lain
Mendengar desiran ombak yang seakan sama
Iramanya pagi ini dengan perasaanku

Laut yang luas terbentang
Memberi ilham pada setiap saat
Pada yang ada keinginannya
Pada yang ada di dasarnya
Pada yang ada di permukaannya
Pada yang ada di dekatnya
Pada yang ada di mana-mana

Sesekali tempatku berada di sini
Bergoncang, deburan ombak menghempas ganas
Bayu lembut yang bertiup bersama rentak
Alam terasa nyaman dan damai
Kemudian menyatu dengan jiwa yang sepi
Menjadi satu wadah pertemuan pertama
Perasaan tenang, andai diri sedang mencari
Kebenaran kerana terasing di bumi ini

Indahnya nikmat Ilahi pagi ini
Adakah mereka sama merasai
Apa yang sedang aku alami
Mungkin iya, mungkin tidak
Kerana aku sedang sendirian di sisi
Pantai ini mendengar alunan
Irama yang amat mengasyikkan kalbu
Hamparan tak seindah di dada ombak
Dari dasar dan permukaannya
Pelbagai wacanah rupa bentuk
Warna air yang keruh
Menyedihkan…

Suasana pagi yang nyaman ini
Mengingatkan aku tentang merdeka?
Kemudian menyusul pertanyaan di benak
Alangkah baik sekiranya aku dapat lagi
Menikmati keunikan ini di pagi lain,
Dapatkah juga generasiku menikmati?
Anugerah Ilahi, jika ketika ini
Ombak memujuk

Pantai menangis

Anjung Selera - 22/07/2006, 07.44Pagi